Ονομάστε τα αντικείμενα μέσα στο σπίτι. 

Παιδί Παίξτε με το παιδί στο σπίτι και θα μιλήσει γρηγορότερα!

Για τα μικρά παιδιά αυτή η δραστηριότητα είναι πολύ χρήσιμη. Τα αντικείμενα μέσα στο σπίτι, είναι το καλύτερο πλαίσιο για να αρχίσει η διαδικασία της ονομασίας και μέσα σε αυτό υπάρχουν κυριολεκτικά εκατοντάδες αντικείμενα που είναι χρήσιμο να γνωρίζει το παιδί. Ο γονιός ή και άλλος ενήλικος μπορεί να διδάξει στο παιδί ονομασίες αντικειμένων που χρησιμοποιούνται για το φαγητό, τον ύπνο, τη διασκέδαση, το ντύσιμο, το μαγείρεμα, την καθαριότητα και την υγιεινή. Μπορούν να ακολουθήσουν παιχνίδια όπως «που είναι το ………..», «τι είναι αυτό πάνω στο οποίο κοιμόμαστε» ή «με το οποίο πλένουμε τα δόντια μας». Με τα μεγαλύτερα παιδιά μπορείτε να προχωρήσετε σε ένα παραπάνω επίπεδο, γράφοντας το όνομα του αντικειμένου πάνω σε ένα χαρτί το οποίο κατόπιν θα κολλήσετε στο αντικείμενο ώστε το παιδί να συσχετίσει το αντικείμενο με την λέξη στον προφορικό και τον γραπτό λόγο. Αυτό το παιχνίδι με τις ονομασίες μπορεί να παιχτεί και σε άλλα πλαίσια όπως το σχολείο, το σούπερ μάρκετ και στο ταξίδι.

Παίξτε παιχνίδια ολοκλήρωσης προτάσεων.  Τέτοια παιχνίδια είναι ιδιαίτερα ευχάριστα και δημιουργικά για τα παιδιά τριών – τεσσάρων ετών. Μπορείτε να λέτε προτάσεις όπως «θέλω ένα ποτήρι ……….», «ο σκύλος είναι ………..», «θέλω ένα φλιτζάνι ………..». Μπορείτε επίσης να ζητήσετε από το παιδί να λέει μια πρόταση κι εσείς να συμπληρώνετε. Μια άλλη δραστηριότητα είναι οι προτάσεις με αναλογίες «περπατάμε με τα πόδια και πιάνουμε με τα ………» ή «ο πάγος είναι κρύος αλλά η φωτιά είναι ……….». Μπορείτε επίσης να παίζετε παιχνίδια ολοκλήρωσης προτάσεων μαντεύοντας: «πεινάω, θα ήθελα ένα ……….». Το παιδί κατόπιν θα πρέπει να μαντέψει τη λέξη. Αν το παιδί δώσει μια ορθή απάντηση όπως «πεινάω, θα ήθελα να ….. μπισκότο», μπορείτε να το επιβραβεύσετε δίνοντάς του ένα μπισκότο. Μέσα από τέτοια παιχνίδια μπορείτε να διδάξετε στο παιδί λεξιλόγιο, γραμματική, δομή του λόγου, άρθρωση και ακρόαση.

 Μάθετε στο παιδί κατηγοριοποίηση.  Επιλέξετε έναν αριθμό από εικόνες και αντικείμενα όπως ένα σφυρί κι ένα καρφί, ένα φόρεμα και μια κρεμάστρα και ρωτήστε το παιδί τι ταιριάζει με τι. Μπορείτε επίσης μέσα από ένα σύνολο εικόνων να ζητήσετε από το παιδί να ξεχωρίσει ποια από τα αντικείμενα που απεικονίζονται φοριούνται, ποια τρώγονται, κ.λ.π. Η δραστηριότητα αυτή εμπεριέχει την ονομασία των αντικειμένων, τον διαχωρισμό και τον συσχετισμό ή την κατηγοριοποίηση. Μπορείτε να ξεκινήσετε με αντικείμενα του άμεσου περιβάλλοντος και σταδιακά να επεκτείνετε τις έννοιες επιλέγοντας κατηγορίες όπως μεταφορικά μέσα, ζώα, χώρους αναψυχής, μέρη του σώματος, οικογένεια, χρήματα, χρώματα, σχήματα, αριθμούς

Kείμενο: κος.Γιαννακόπουλος Δημήτρης, Λογοπαιδικός

ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ:

Π. Ράλλη 232, Νίκαια, Αθήνα, τηλ: 210 4900666