Αγγλικά βιβλία φτιαγμένα από… Νήπια

Αυτό που ήδη γνωρίζουμε για τα παιδιά ηλικίας 2-6 ετών είναι ότι είναι θορυβώδη, ιδιότροπα, πεισματάρικα αλλά πάνω από πολλά, χαριτωμένα, αξιαγάπητα, ευαίσθητα, αγαπούν την εξερεύνηση.. και τις περισσότερες φορές δεν θέλουν να ακολουθήσουν ένα βιβλίο μαθημάτων. Λοιπόν, γιατί να μην τους αφήσουμε να δημιουργήσουν το δικό τους;

Πόσες φορές έχουμε κληθεί να διδάξουμε νήπια και γενικά προσχολική ηλικία, στο πλαίσιο ενός αγγλικού προγράμματος στο σπίτι ή στο σχολείο; Μερικοί εκπαιδευτικοί, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο χειρισμό ενός μικρού παιδιού έξω από μια τάξη, πόσο μάλλον σε ένα ιδιωτικό μάθημα ή μέσα σε ένα Κέντρο Ξένων Γλωσσών, επειδή η εκπαίδευση που λαμβάνεται από τα πανεπιστήμια αφορά τις ανώτερες ηλικίες. Και πρέπει επίσης να δώσουμε σε αυτούς τους μαθητές την ευκαιρία να αρχίσουν να μιλούν και να κατανοούν αγγλικά φυσικά μέσω διαφόρων δραστηριοτήτων. Είναι τόσο δύσκολο έργο αλλά ταυτόχρονα ανταποδοτικό!

Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή και ας δούμε οι νεαροί μαθητές τί ακριβώς χρειάζονται:

ΑΓΑΠΗ: Ο χειρισμός μαθητών ηλικίας 4 ή 5 ετών απαιτεί μεγάλη αγάπη και στοργή. Αυτό είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνεται με τους νεαρούς μαθητές: Συνδεθείτε μαζί τους! Μόλις και μετά βίας θα σας αναγνωρίσουν μετά το καλοκαίρι, αλλά τουλάχιστον, το συναίσθημα αγάπης θα συμβαδίζει με τη γλώσσα. Μπορεί να μην είναι σε θέση να θυμούνται το όνομά σας, αλλά μόνο τη θετική σύνδεση που είχαν με τη γλώσσα. Για το λόγο αυτό, προσπαθήστε πάντα να αποτυπώνετε τη δουλειά σας και να φωτογραφίζετε υπέροχες στιγμές που έχετε περάσει με τους μαθητές σας. Στο τέλος της χρονιάς, δημιουργήστε το βιβλίο σας για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

ΚΙΝΩ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ: Οι πολύ μικροί μαθητές πρέπει να συμμετέχουν σε διαφορετικές δραστηριότητες. Για παράδειγμα, μην διστάσετε να φτιάξετε μπισκότα και πίτσα μαζί τους, ενώ ονομάζετε και μετράτε τα συστατικά ή ακόμα και να τραγουδήσετε ένα τραγούδι. Δημιουργήστε μια συνταγή μέσω εικόνων όπου οι πολύ μικροί μαθητές θα μπορούν να σας βοηθήσουν και να την προσθέσετε στο βιβλίο που θα έχετε φτιάξει. Στρώστε το τραπέζι μαζί, παίξτε ρόλους και τραβήξτε φωτογραφίες. Οι φωτογραφίες είναι ένα αξιόλογο εκπαιδευτικό εργαλείο που χρησιμοποιείται ευρέως για την ανάκτηση αναμνήσεων και τη βελτίωση του λεξιλογίου.

ΛΕΡΩΘΕΙΤΕ: Προσπαθήστε να φέρετε λάσπη και πηλό στα μαθήματα. Η λάσπη βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν μαθησιακές δεξιότητες μέσω του αισθητηριακού παιχνιδιού, καθώς περιλαμβάνει τις πέντε αισθήσεις (αισθητηριακή επίγνωση) και τα βοηθά να επιτύχουν βασικά αναπτυξιακά ορόσημα. Γίνονται δημιουργικοί όταν εξερευνούν υφές, χρώματα, μυρωδιές, ασχολούνται περισσότερο και αναπτύσσουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. Ταυτόχρονα, ενισχύουν τις κοινωνικές και συναισθηματικές τους δεξιότητες. Θυμηθείτε να θέτετε πάντα κανόνες λάσπης και να παίρνετε ρούχα λάσπης. Τραβήξτε φωτογραφίες και εκτυπώστε τις, ξεκινήστε το δικό σας προσωπικό βιβλίο μαθημάτων.

LEGO: Παίξτε με δομικά στοιχεία, αφήστε τα να ξεδιπλώσουν τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και την επιμονή τους. Δημιουργήστε μια ιστορία μέσω της οποίας θα μπορείτε να επαναλάβετε το λεξιλόγιο ή να εισαγάγετε νέα γλώσσα. Ο κύριος στόχος της δραστηριότητας είναι να δημιουργήσει ένα εκπαιδευτικά «ασφαλές» περιβάλλον στο οποίο οι μαθητές θα αρχίσουν να επικοινωνούν στα αγγλικά ακόμη και με λίγες λέξεις εδώ και εκεί.

ΚΗΠΟΥΡΙΚΗ: Η φύση έχει αποδειχθεί ότι ωφελεί τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες των μαθητών και ανταποκρίνεται στη σωματική αλληλεπίδραση. Είναι επίσης υπεύθυνη για τη γνωστική ανάπτυξη και διεγείρει πολλαπλές αισθήσεις, οξύνει την προσοχή και αυξάνει την προσοχή. Όλα αυτά μπορούν να εξυπηρετήσουν το έργο μας να διδάσκουμε αγγλικά πιο κοντά σε φυσικούς και πιο βιωματικούς τρόπους. Αφήστε τα νήπια να πατήσουν στα φύλλα, να νιώσουν και να μυρίσουν το έδαφος, να παρατηρήσουν τα μικρά ζώα και να ποτίσουν τα λουλούδια και τα δέντρα. Πάντα με σεβασμό προς τη φύση.

ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΦΙΣΕΣ: Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να μπορούν να δουν εικόνες, να τις αισθανθούν, να κολλήσουν και να τις ξεκολλήσουν. Το velcro ή οι μαγνήτες είναι εξαιρετικά εργαλεία για να μας βοηθήσουν να δημιουργήσουμε την προσωπική μας αφίσα. Σύμφωνα με το θέμα, οι θεματικές κάρτες μπορεί να διαφέρουν από τις εποχές και τον καιρό έως τα ρούχα και το ντύσιμο των κούκλων. Τα σκληρά χαρτοκιβώτια μπορούν να μετατραπούν σε φανταστικές συμπαγείς αφίσες, να τις χρωματίσετε μαζί με τους μαθητές σας και να τους εμπλέξετε. Οι μαθητές εργάζονται πάντα καλύτερα σε ένα έργο όταν έχουν συμμετάσχει σε αυτό.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Η τεχνολογία δεν μπορεί να παραλειφθεί όταν διδάσκουν πολύ νέους μαθητές, ειδικά τώρα που η τεχνολογία έχει μεγάλο αντίκτυπο στη ζωή τους. Σύμφωνα με έρευνες, όχι μόνο αποτελεί αναγκαιότητα, αλλά και προωθεί τη μάθηση και την ανάπτυξη μόνο εάν χρησιμοποιείται σκόπιμα εντός εκπαιδευτικών πλαισίων. Παιχνίδια μνήμης, λαβύρινθοι, ιχνηλάτηση και πολλές άλλες διαδικτυακές δραστηριότητες που επεκτείνουν τις ευκαιρίες μάθησης.

Συνολικά, δημιουργήστε το δικό σας βιβλίο μαθημάτων, ένα πρότυπο, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών σας. Καταγράψτε τη δουλειά που κάνατε μαζί, το θέμα, την ημερομηνία, τα συναισθήματα, εκτυπώστε και κολλήστε φωτογραφίες σε αυτό.

Σε γενικές γραμμές, όλα τα παραπάνω είναι μόνο ένα μικρό δείγμα των δραστηριοτήτων που μπορούν να γίνουν με τους μαθητές. Οι πολύ μικροί μαθητές, ακόμη και τα νήπια, μας δείχνουν πάντα τον τρόπο που θέλουν να μάθουν και ο ρόλος μας είναι να είμαστε ανοιχτόμυαλοι και να διαφοροποιούμε τη διδασκαλία μας. Μόνο τότε, θα μπορέσουμε να συνδεθούμε με τους μαθητές μας και να τους οδηγήσουμε στην επιτυχία!

Κείμενο: Athena Dermentzis – Geranis
EFL- ESL  teacher
MA in Special Educational Needs (UEL)
Certified CELTA EFL teacher  (Cambridge University)
Cambridge University Oral Examiner