Χρησιμοποιήστε ερωτηματικό λόγο.  Ένα μέσο τετράχρονο παιδί κάνει μέχρι 500 ερωτήσεις την ημέρα. Κάποια παιδιά, όμως, δεν ξέρουν πώς να κάνουν ερωτήσεις, φοβούνται να ρωτήσουν, νομίζουν πως θα ακουστούν ανόητα. Ο σκοπός του ερωτηματικού λόγου είναι να δείξουμε στο παιδί πώς να κάνει ερωτήσεις, πως υπάρχει ένας συγκεκριμένος τρόπος που χρησιμοποιούμε τις λέξεις για να ρωτήσουμε, να του δείξουμε πως κάνοντας ερωτήσεις θα λάβει ενδιαφέρουσες απαντήσεις. Δε χρειάζονται όλα τα παιδιά βοήθεια στην διαμόρφωση ερωτήσεων, μπορεί, όμως, να χρειάζονται καλύτερες απαντήσεις. Μπορείτε να ρωτήσετε ένα παιδί «τι κάνεις,» ή «θέλεις κάτι να πιεις,» ή μπορούμε να επιστρατεύσουμε ένα είδος μονολόγου όπως «αναρωτιέμαι τι θα γινόταν εάν έκανα αυτό» ή «Γιάννη, τι θα γίνει αν πατήσω αυτό το κουμπί;»

Ξεκινήστε νωρίς.  Λόγω της τεράστιας ανάπτυξης των επικοινωνιακών δεξιοτήτων ανάμεσα στους 18 και τους 36 μήνες, δεν χρειάζεται η αναβολή της παρέμβασης μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών. Αυτή η πρώιμη περίοδος της ιδανικής ανάπτυξης μπορεί και πρέπει να υποκαθίσταται από πλούσια παροχή ερεθισμάτων και ενθάρρυνση. Συνήθως, όσο νωρίτερα ξεκινήσει η παρέμβαση, τόσο μεγαλύτερη είναι η πρόοδος. Μην περιμένετε να γίνει το παιδί τρεισήμισι ή τεσσάρων ετών για να ξεκινήσετε.

 Χρησιμοποιήστε λέξεις που το παιδί θα καταλάβει.  Έχουμε τονίσει  τη σημασία της σωστής χρήσης της ομιλίας στο παιδί. Μη χρησιμοποιείτε πολυσύλλαβες ή αφηρημένες και δυσνόητες λέξεις που δε θα καταλάβει το παιδί. Εάν ανατρέξετε σε πρώιμα στάδια της γλωσσικής εξέλιξης του παιδιού σας, θα διαπιστώσετε πως οι πρώτες λέξεις που πιθανότατα ήταν «μαμά», «κακό» ή και μονοσύλλαβες λέξεις, μετά συνδυασμό λέξεων και τελικά σύντομες προτάσεις. Η δυσκολία των ήχων  που πρόφερε εμφάνιζε πιθανότατα την ίδια εξέλιξη. Υπάρχει μια συστηματική ανάπτυξη την οποία πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας όταν μιλάμε στο παιδί ή όταν του μαθαίνουμε να μιλάει ή να μιλάει καλύτερα. Χρησιμοποιήστε απλές, συγκεκριμένες λέξεις και σύντομες προτάσεις. Περιοριστείτε σε προτάσεις τριών έως τεσσάρων λέξεων όταν απευθύνεστε σε ένα παιδί τριών ετών ή σε ένα παιδί που δε σχηματίζει ακόμα προτάσεις. Η έκθεση του παιδιού σε δυσνόητη ομιλία μπορεί να αποβεί επιζήμια για τις ακουστικές δεξιότητες, καθώς το παιδί ακούγοντας μια ακατάληπτη ομιλία που μοιάζει με ξένη γλώσσα, πιθανά θα «κλείσει το διακόπτη» και θα αρχίσει να σκέφτεται κάτι άλλο αντί να ακούει το άλλο άτομο. Καταβάλετε ιδιαίτερη προσπάθεια στη χρήση απλού λόγου, είναι αφ΄ εαυτού θεραπευτικός.

Kείμενο:

κος.Γιαννακόπουλος Δημήτρης, Λογοπαιδικός

ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ

Π. Ράλλη 232, Νίκαια, Αθήνα, τηλ: 210 4900666